Logga in och byta lösenord

Längst nere till vänster, under menyn, på varje sida finns en länk till inloggningen. Du kommer då till ett inloggningsformulär där du ska ange ditt användarnamn (eller den epostadress du använder när du registrerade dig) och ditt lösenord.

Om du precis registrerat dig som ny användare har du fått ditt lösenord i bekräftelsen på skärmen samt som ett epostmeddelande. Du kan när du väl loggat in byta lösenordet.

Från registreringsformuläret finns det länkar till registreringen om du inte redan har ett konto, samt en länk om du glömt bort ditt lösenord.

Glömt ditt lösenord?

Kommer du inte ihåg ditt lösenord kan du skapa ett nytt genom att följa länken ”Glömt ditt lösenord?”. Du får då ange din epostadress eller ditt användarnamn. Ett mail skickas till adressen med en länk som du behöver klicka på för att skapa ett nytt lösenord.

När du klickat på länken kommer du till ett formulär där du ange det nya lösenordet i rutan. Det får inte vara för svagt, utan du kan bara spara det om det det är någorlunda säkert. Variera gärna versaler och gemener, lägg till siffror eller specialtecken.

Du kan även generera ett lösenord med knappen ”Generera lösenord”, du får då förslag på starka lösenord. De kan vara svåra att komma ihåg, men använder du en lösenordshanterare är det inget problem.

När du är nöjd med ditt lösenord (och det är tillräckligt säkert) kan du klicka på knappen ”Spara lösenordet” för att bekräfta.

Byta lösenord

Du kan använda proceduren beskriven ovan även för att byta ditt lösenord!

En annan väg är att logga in på ditt konto, du kommer automatiskt till medlemsportalen. Det finns även en länk till den i menyn när du är inloggad.

På höger sidan på medlemsportalen ser du en länk ”Ändra profil och lösenord”. Där kan du göra ändringar rörande din profil, så som namn och liknande samt byta lösenord.

För att ange för- och efternamn är det bara att skriva i rutorna. Vill du även ange hur det visas på sidan behöver du först spara ändringarna med knappen ”Update” för att sen återkomma till sidan och ange i drop-down rutan vad som ska visas, det finns olika kombinationer att välja på.

Övriga profil-fält används inte för tillfället.

Men, för att byta ditt lösenord anger du helt enkelt det nya lösenordet i formulärets rutor för ”Password” och ”Repeat password”. Spara genom knappen ”Update”.